راز کاندیداتوری مؤسس «انجمن حجتیه»
نظام نوین اسلامی
جهان زیر سایه ی اسلام

رنامه گفتگومحور "افق" در تلویزیون فارسی صدای امریکا (VOA) شامگاه سه شنبه 10 بهمن، تحت عنوان «انجمن حجتیه پس از انقلاب» به بررسی فعالیت های این تشکل اختصاص یافت.

 

"محمود صدری" استاد جامعه شناسی دانشگاه تگزاس و عضو پیشین انجمن حجتیه، و "عرفان ثابتی" استاد رشته مطالعات دینی در دانشگاه لنکستر و پژوهشگر حوزه ادیان نوظهور، کارشناسان مهمان این برنامه بودند.

 

 

 

در ابتدا از محمود صدری راجع به "اهداف عمده انجمن حجتیه پس از انقلاب و تفاوت آن با اهداف پیش از انقلاب" سؤال شد.

وی اظهار داشت: «به عنوان مقدمه باید اشاره ای به پیش از انقلاب داشته باشم و عرض کنم که من 35 سال پیش هم ایران و هم انجمن حجتیه را که یک نهاد غیرروحانی شیعی بود،  ترک کردم. پیش از انقلاب این انجمن در جامعه مدنی ایران انجمن مهمی شد. اهمیت حجتیه منحصر در مبارزه با بهائیت نبود. این انجمن در کنار نهادهای دیگری مثل دبیرستان علوی، حسینیه ارشاد و تشکل های کوچک دیگر در واقع هدف فرهنگی داشت نه سیاسی. این وجه تمایز انجمن حجتیه با افراد و تشکل هایی بود که اهداف و فعالیت های سیاسی داشتند. مهمترین مخالفان انجمن حجتیه نیز بهائی ها نبودند، بلکه افرادی بودند که به آن ها "ضدانجمنی" گفته می شد. این واژه را امروز شما کمتر می شنوید، اما قبل از انقلاب بسیار معمول بود. علت اینکه کلمه ضدانجمنی این روزها کمتر شنیده می شود این است که تعدادی از افراد ضدانجمنی همراه با انقلاب و سوار بر موج آن به قدرت رسیدند.»

 

صدری ادامه داد: «مشاجره انجمنی ها و ضدانجمنی ها بر سر این بود که ضدانجمنی ها می گفتند با بهائی ها نباید گفتگو و بحث استدلالی کرد؛ اینها فرقه ای استعماری هستند و باید با رفتار انقلابی با ایشان برخورد شود. دیدیم که بعد از انقلاب هم بهائی ها را با انواع و اقسام روش ها آزار دادند و البته با اینکه خیلی هاشان قبلا عضو انجمن بودند، انجمن حجتیه را هم از فشار و آزار بی نصیب نگذاشتند[!] خود را "مجاهدین" می خواندند و حجتیه ای ها را "قاعدین" خطاب می کردند.»

 

 

دهقان پور، مجری افق، از صدری پرسید: "چهره های شاخص ضدانجمنی چه کسانی بودند؟"

عضو پیشین انجمن حجتیه جواب داد: «چون انجمن حجتیه یک نهاد غیرروحانی بود و عضو روحانی نداشت، بیشتر روحانیون انقلابی خودشان را در جهت مخالف انجمن می شناختند. تئوری مخالفان حجتیه این بود که تشکیل حکومت اسلامی قبل از ظهور امام زمان[عج] نه تنها مجاز، بلکه لازم است. شخص آیت الله خمینی[ره] در رأس جریان ضدانجمنی قرار داشت. کسانی مانند "عمادالدین باقی" و "هاشم آغاجری" به شدت با انجمن حجتیه ابراز مخالفت می کردند. پس از انقلاب هم افرادی مثل "علی اکبر پرورش" ، "مهدی طیب" و "محمود گلزاری" انجمن را تقبیح کردند و از آن خارج شدند. اینها معتقد بودند انجمن راه غلط و اشتباه را رفته است.»

 

او در توضیح افزود: «دو نگرش به منجی وجود دارد که البته مختص به تشیع و اسلام نیست و در سایر ادیان نیز قابل مشاهده است؛ اینکه ما قبل از آمدن منجی موعود باید عمل سیاسی بکنیم و دولت تشکیل بدهیم، یا اینکه وظیفه ای نداریم؟ انجمن حجتیه قائل به نظر دوم بود.»

 

میزبان مارکت

نظرات شما عزیزان:

سید محمد علمداری
ساعت11:46---21 بهمن 1391
کلیپ ذکر الحسین(ع) شماره 2 آماده شد!!!
مداحان این کلیپ :
مهدی کمانی - علی مهدیزاده - حسین یعقوبیان - حسین مردانی - محمد مولا - ایمان کیوانی - سید علی مومنی - حسین عینی فر - سید جواد ذاکر(ره) - حمید علیمی - جواد مقدم - عبدالرضا هلالی - حسین سیب سرخی
برای دریافت این کلیپ به وبلاگ حقیقت هلالی مراجعه کنید ...
http://haghighathelali.mihanblog.com/post/368


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 14 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط سید محمد علمداری
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 105
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1